Første skridt mod en bedre nattesøvn er helt klart en seng, der dækker dine behov. Med de muligheder, teknologi og den viden vi har i dag, er det blevet meget nemmere at få den rigtige hjælp, vejledning, samt at lave den research det kræver at få en bedre nattesøvn. En seng er ikke bare noget vi sover i – det er her vi skal slappe af, restituere, lade kroppens batterier op og finde ro.
Begreber som ergonomi er i de seneste år blevet forbundet med senge, meget mere end nogensinde før. Du har nemlig mange flere muligheder i dag, for at få en seng skræddersyet til dit behov, så du kan ligge ergonomisk korrekt, og hermed passe og pleje dine skavanker. På denne måde får du maksimalt ud af de timer du sover om natten.

Men er det nok med ’bare’ en god seng til at få en bedre nattesøvn? En bedre nattesøvn kræver også rolige omgivelser, den rette temperatur, den rigtige belysning og et hygiejnisk indeklima. Selv de mindste detaljer som den rigtige dyne og den rigtige hovedpude kan spille en stor rolle.
Du skal også sørge for, så godt som muligt, at der struktur i de tidspunkter du sover på. Har man ikke en stabil døgnrytme, og sover man gentagende gange på forskellige tidspunkter, vil kroppen ikke få lov til at finde ro og derved heller ikke restituere. Du vil derfor også føle dig mere træt i løbet af dagen.